BIETENWAGEN RIJDT OP DIESEL EN GROEN GAS

HOOGKERK – Transportbedrijf H.S. Agri uit Tripscompagnie en Zuidlaarderveen heeft een bietenauto omgebouwd voor rijden op diesel en groen gas.

,,We hebben daar 8000 à 9000 euro in gestoken omdat we graag wat duurzamer aan de slag willen’’, zegt Bas Schrage van H.S. Agri. ,,Er is maar een klein subsidiepotje voor, maar we krijgen er mooie reacties op en het is heel leuk om mee bezig te zijn. Ik denk trouwens dat de hele transportsector deze kant uit moet. We kunnen niet doorgaanmet zoveel diesel verknappen. Klanten willen dat ook niet meer.’’

De rode MAN vrachtwagen vormt vanmiddag het decor bij de officiële opening van de nieuwe openbare groengaspomp bij de suikerfabriek in Hoogkerk. Voor exploitant Orangegas, dat landelijk zestig tankstations heeft, is dat een bijzondere locatie. ,,We leveren alleen groengas en geen fossiel aardgas uit de grond. We kopen groengas met certificaten onder meer bij de vergister van Attero.

In Hoogkerk komt het gas uit de biovergister van de Suikerunie zelf. Die produceert zo’n 10 miljoen kuub groengas per jaar. Het bedrijf gebruikt het zelf en er loopt nu ook een leiding naar onze pomp. Het sluit ook aan op het openbare gasnet. Soms kookt Hoogkerk op Suikerunie-gas’’, aldus Peter Bosma van OrangeGas.

De belangstelling voor de pomp, die op 1 september open ging, is volgens hem groter dan verwacht. ,,We maken een vliegende start. We schatten de vaste klandizie in eerste instantie in op drie vrachtwagens, maar we zitten nu al op acht of negen. De Suikerunie laat zijn eigen auto’s op groengas rijden en verschillende transporteurs bouwen motoren om. Er tanken nu zo’n 20 à 25 auto’s per dag, een uitstekend begin.

Steeds meer autofabrikanten leveren deze motoren nu af-fabriek in plaats van lpg.’’ De motoren moeten draaien op een brandstofmengsel van diesel en gas. Bosma zegt dat het mengsel op jaarbasis uitkomt op circa 50:50. ,,Reken maar uit hoeveel je bespaart op 100.000 kilometer en een verbruik van 1 op 3.’’ Of de bietenauto van H.S. Agri dat haalt, weet Schrage nog niet. ,,De auto rijdt nog maar een week. Met 50 ton optrekken van 0 naar 80 km/uur kost meer diesel dan wanneer je eenmaal op gang bent. Dan kan het mengsel wel 80 procent gas zijn.’’

,,We brengen nu bieten van Smildenaar Hoogkerk, dat zijnrelatief korte stukken. Na de campagne gebruiken we de auto ook op de lange baan voor ons andere werk, het transport van vloeibare drijfmest, containers, aardappels, stro en allerhande producten. We zullen zien of we het maximaal rendement halen en misschien meer auto’s ombouwen. We doen het in eerste instantie niet uit economische overwegingen, maar het tanken mag ook niet te veel tijd kosten. Gelukkig kan dat ook bij Holthausen in Foxhol.’’

Bron: Dagblad van het Noorden / Noordblog