Deutz D 5505

De éérste Deutz met een 6-cilindermotor (F6L-812 wordt gepubliceerd in 1964. Na veel experimenten en veranderingen is 75 pk de krachtigste Duitse Deutz ooit geproduceerd. De Deutz D-80 is uitermate geschikt voor de grote landbouw bedrijven en is zelfs in staat om een 6-schaar ploeg te trekken of een zware getrokken maaidorser. Met zijn snelheid van 30 km/u is hij ook zeer geschikt voor het transportwerk. De transmissie (8+4) wordt geleverd door ZF. Er zijn ook voldoende accessoires te leveren alleen zijn ze nooit geleverd met vierwielaandrijving.

D-05 serie
Vanaf 1965 komt er een vernieuwde serie op de markt, de 05 serie zoals wij die noemen. Het betreft de typen D-2505, D-3005, D-4005, D4505, D-5005, D-5505, D-8005. Zoals ik al zei vernieuwd want echt veel veranderingen zijn er niet. Vermogen, volume, en versnellingsbak zijn zowat hetzelfde gebleven In tegenstelling tot de meeste voorafgaande typen wordt de ventilator nu met een V-snaar (axiaal) vanaf de krukas aangedreven in plaats van door het vliegwiel.

Het gat tussen de 35 pk (D-4005) en de 52 pk (D5505) wordt opgevuld met de komst van een 3-cilinder (D-4505) met een vermogen van 40 pk en een 4-cilinder (D-5005) van 45 pk. Deze
twee trekkers hebben een ZF T50 6X2 schakelbak met als extra’s het Deutz Multimat systeem. Dat houd in dat alle 12 versnellingen vooruit en de 4 achteruit onder belasting schakelbaar zijn
Nou ja 12 omdat je alle 6 versnellingen kan reduceren zonder te koppelen kom je op 12 uit. Vergelijkbaar bij Multi-power en Dualpower bij MF en Ford. Voor zover bekend was dit enkel leverbaar op deze 2 typen. Mogelijk is het ook bij de andere typen leverbaar. De D-4505 en de D-5005 zijn ook te leveren met vierwielaandrijving. Op het laatst van de productieperiode van de 05 serie worden de D-4505, de D5505 al vroegtijdig uit de productie genomen